Personbil

Personbil B-behörighet manuell och automat

Planera för ditt bilkörkort i god tid

Vi hjälper dig med din planering och upplägg av körkortsutbildningen efter dina önskemål. Är du inte riktigt säker på hur du ska gå tillväga, fråga oss – vi har flera olika fungerande alternativ.

Som elev hos oss kommer du få en individuell utbildningsplan!

Detta innebär att du på din första körlektion kommer att köra en så kallad testlektion med Anders som är utbildningsledare på trafikskolan. Anders kommer att informera dig om hur många lektioner du kan tänkas behöva innan halkbanan och uppkörningen. Detta är dock bara en uppskattning och kan komma att ändras under utbildningens gång, då detta berörs av bland annat inlärningshastighet och möjlighet till privat övningskörning.

Vi ser gärna att nya elever tar med sin privata handledare på körlektioner/enstaka lektioner.  Handledare är alltid välkommen under alla våra körlektioner, det är eleven som beslutar om detta. Genom att handledaren deltar i körlektionen kommer körkortsaspiranten få en effektivare utbildning. Vi kan genom detta hjälpa elev och handledare med vad ni ska mängdträna på.

Utbildning

I utbildningen ingår två obligatoriska utbildningar:

1. Riskutbildning del 1 är en obligatorisk teoretisk utbildning om riskerna med bilkörning. Här tar vi upp alkohol, droger, trötthet och andra riskfyllda beteenden för dig och dina medtrafikanter. Denna utbildning kan med fördel göras i början på utbildningen. Du kan anmäla dig till utbildningen här.
  2. Riskutbildning del 2 – Halkbanan är en obligatorisk praktisk utbildning om riskerna med bilkörning i praktiken. Kursen pågår en halvdag och ställer krav på att eleven ska kunna hantera bilen på ett säkert sätt. Halkbanan görs i slutet av körkortsutbildningen före proven, vanligtvis efter att eleven har klarat momenten landsväg och motorväg på ett säkert sätt.

De två riskutbildningarna måste vara godkända innan eleven kan skriva teoriprov och göra körprov. Trafikskolan hjälper eleven med planeringen för dessa utbildningar och resten av planeringen till proven.

Anmälan/inskrivning

Enklast är att besöka oss på skolans kontor under kontorstid.
Vi kan också ta emot anmälan via telefon 0321-166 80.

Vi kommer att göra allt för att du ska trivas hos oss under din väg till ditt körkort!